+48 694 489 915  biuro@efpa.pl

Silna marka osobista, czyli wartość dobrego imienia

Nowa waluta – kluczowa w biznesie finansowym 

Każdy z nas ma markę jako osoba komunikująca się w świecie relacji zawodowych, o czym napisałam 10 lat temu w książce „Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą”, tworząc alternatywę dla skupiania się na reklamowaniu, PRowaniu i autosprzedaży. Każdy zbudował jakąś opinię na własny temat, będącą efektem tego jak traktuje ludzi i na ile mądrze komunikuje swoją ofertę wartości (value proposition) w świecie online i offline. Zgrabny wizerunek, sztuka przemawiania, porady stylisty – dziś nie wystarczą. Ludzie, rozumiejąc, że internet umożliwia fejkowe narracje, weryfikują naszą wiarygodność i reputację, opierając swoje wybory na opiniach, gwiazdkach i dostępnych efektach naszej komunikacji. Dlatego kluczową dziś walutą budującą kapitał osobistej reputacji jest zaufanie. Budujemy je dzięki przemyślanej komunikacji bezpośredniej, biznesowej, formalnej i nieformalnej – zaś marka osobista to efekt tej komunikacji. Warto zatem zadbać, by efekty zawodowej komunikacji budowały nam silną pozycję w świadomości odbiorców, klientów i partnerów biznesowych.   

Po co dbać o markę osobistą w biznesie  

Żyjemy w świecie marek, a każda marka zaczyna się od człowieka. Ta firmowa, produktowa i osobista. Marka to nie logo, nie nazwa i nie produkt. Nie jest sloganem prezentowanym w reklamie. Jest tym, w co wierzymy, widząc nazwę firmy, zaś w przypadku człowieka, na widok jego imienia, nazwiska, stanowiska, zdjęcia, wzmianki na jego temat w rozmowach. Marka osobista to suma odczuć, obietnic i skojarzeń na nasz temat, które uruchamiają się w sercach i głowach ważnych zawodowo partnerów i interesariuszy.  

Każdy dziś ma jakąś markę – to „jakąś” czyni różnicę 

Budowanie marki osobistej nie polega na auto-sprzedaży, lansowaniu się ani zdobywaniu popularności. Nie możemy jej też zamówić u eksperta, skoro marka to dobra opinia, która idzie za człowiekiem, zbudowana na bazie dobrych doświadczeń i emocji oferowanych przez niego w wyniku kontaktów. Markę ma każdy z nas, bo każdy w jakiś sposób komunikuje się z ludźmi w swoim otoczeniu. W ten sposób zbudował już jakieś doświadczenia i odczucia oraz skojarzył ze sobą jakieś wartości i emocje. „Jakieś” to słowo klucz, czyniące wielką różnicę. Rodzaj doświadczeń i dobre skojarzenia odróżniają osobę o marce osobistej silnej zaufaniem od całej reszty ludzi mniej pożądanych biznesowo i zawodowo. 

Markę budujemy bazując na przemyślanej koncepcji, strategii opartej, w moim przypadku, na 4 etapach wpisanych w proces Brand Your Name. Skupiają one uwagę na:  

a. zasobach osobistych, stanowiących atrakcyjną ofertę dla obiorców zawodowych, 

b. nowej strategii marki skupionej w Brand Stamp,  

c. uporządkowanemu planowi spójnej komunikacji i w końcu, 

d. wskaźnikach efektywności, pozwalających cieszyć się z wysokiego ROI i pożądanych efektów mierzonych tym, co ludzie o nas myślą i czują, a co skłania ich do lojalności i współpracy.  

Pierwsze wrażenie jakie robimy w otoczeniu i zadbany wizerunek są oczywiście ważne, ale najważniejsze jest ostatnie wrażenie i opinie na nasz temat, które budują nam zawodowy wpływ i zaufanie klientów.  

Od czego zacząć 

  • Wpisz w swój kalendarz czas na refleksję. Poznaj siebie – zdefiniuj, kim zawodowo jesteś, czego oczekujesz w życiu zawodowym, dokąd zmierzasz i co chcesz osiągnąć. Bez tego będziesz tracić czas na decyzje i błądzić w komunikacji zawodowej bez celu. 
  • Daj się poznać.  Wykorzystaj dostępne narzędzia, by dotrzeć z informacjami o sobie do ważnych interesariuszy.  
  • Zastanów się, czy rezultaty Twojej komunikacji na platformach biznesowych są dla Ciebie satysfakcjonujące i czy to, czym się podzieliłeś i jak się komunikujesz, buduje Twoją profesjonalną wiarygodność i wyróżnia Cię i Twoją markę na tle Twoich konkurentów.  
  • Komunikuj skutecznie swoją zawodową misję, wartości, talenty, pasje, zawodowe, osiągnięcia. Oferuj treści powiązane z Twoimi tematami eksperckimi, w formie wartościowej dla odbiorców – bo to o nich chodzi w procesie budowania marki osobistej. 

Marka to nie lans i wizerunek 

Budowanie silnej marki osobistej to dbałość o kapitał własnej reputacji, którą gromadzi się latami, a który zrujnować można w jednej chwili. Wystarczy być nieobecnym tam, gdzie inni są obecni z właściwymi informacjami i właściwym nastawieniem, w odpowiednim miejscu i o właściwej porze. Jedyna zaś właściwa, istniejąca pora na świadome budowanie marki jest TERAZ. 

Joanna Malinowska-Parzydło 

Prekursorka tematyki marki osobistej w Polsce. Autorka bestsellera „Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą.Doradca od budowania wpływu. Projektantka silnych marek. Wykładowca MBA. Executive Partner w firmie doradczej Younicorn. Wieloletnia dyrektor komunikacji oraz P&C w koncernach medialnych m.in. w dzienniku „Rzeczpospolita” i TVN S.A. 

Joanna Malinowska-Parzydło

Joanna Malinowska-Parzydło

Przewiń na górę