Portret doradcy finansowego w Polsce
Portret Doradcy Finansowego w Polsce – Wyniki Badania „Doradcy Finansowi: Portret Własny”
Kim jest współczesny doradca finansowy? Jak pracuje, co ceni, a co uważa za kluczowe wyzwania w swojej pracy? Odpowiedzi na te pytania przynosi I ogólnopolskie badanie doradców finansowych, w którym wzięło udział 522 aktywnych doradców finansowych, z czego 422 posiada certyfikaty EFPA Polska.
Wyniki badania w czasie XV Kongresu EFPA Polska zaprezentowały: Małgorzata Anczewska, Członkini Rady EFPA Polska i Barbara Stęchły, Przewodnicząca Rady EFPA Polska
Badanie zostało przygotowane przez EFPA Polska i VIG C-Quadrat.
Kim jest doradca finansowy?
To przede wszystkim doświadczony profesjonalista: 78% badanych ma ponad 36 lat, a 59% może pochwalić się stażem pracy w sektorze bankowym dłuższym niż 16 lat. Zdecydowana większość, bo 75%, pracuje w sektorze bankowym, zajmując się głównie klientami bankowości osobistej, affluent oraz detalicznej (61%). Pozostała grupa doradców to pracownicy instytucji doradztwa finansowego oraz domów maklerskich.
Doradcy finansowi obsługują portfele różnej wielkości – 59% współpracuje z grupą ponad 200 klientów, 31% zajmuje się portfelami z aktywami mniejszymi niż 50 mln PLN, a 24% pracuje z klientami, których łączna wartość portfeli przekracza 150 mln PLN.
Certyfikaty EFPA Polska mają znaczenie w rozwoju zawodowym i pracy z Klientami
Certyfikaty EFPA stanowią ważny fundament kariery zawodowej doradców. Aż 98% uczestników badania potwierdza, że certyfikacja podniosła ich wiedzę. Najczęściej zdobywanym certyfikatem jest EFPA EFA (posiada go 36% doradców finansowych). Kolejne miejsca zajmują certyfikaty EFPA EIP (29&), EFPA EIA (22%). Coraz większą popularność zyskuje EFPA ESG Advisor – ten certyfikat posiada 8% uczestników badania. Grupa doradców posiadających certyfikat EFPA EFP stanowi 5%.
Certyfikaty EFPA nie tylko potwierdzają kompetencje, ale też kształtują sposób pracy – 67% doradców wskazuje, że zmieniły one ich podejście do współpracy z klientami. Certyfikat EFPA wykorzystywany jest przez 68% doradców, którzy zamieszczają informacje o nim w stopkach e-maili, na wizytówkach czy w mediach społecznościowych.
Relacja z klientem – fundament sukcesu
Doradcy finansowi są świadomi, że kluczem do udanej współpracy z klientami jest zaufanie. 53% uczestników badania uważa, że klienci najbardziej cenią rzetelne pilnowanie ich spraw oraz dopasowywanie rozwiązań do indywidualnych potrzeb. Na trzecim miejscu znalazła się poufność i dyskrecja (47%).
Niezależnie od tego, czy doradcy pracują w bankowości prywatnej, osobistej, detalicznej czy w firmach doradztwa finansowego, głównym źródłem pozyskiwania klientów są rekomendacje obecnych klientów. Coraz większą rolę odgrywają media społecznościowe, które również ułatwiają pozyskiwanie nowych klientów.
Najpopularniejszą formą kontaktu z klientami pozostają spotkania bezpośrednie (84%). Drugie miejsce zajmuje kontakt telefoniczny. Doradcy koncentrują swój czas pracy na edukacji swoich klientów. Dużo czasu zajmuje im również doradztwo inwestycyjne oraz informowanie o produktach.
37% przeprowadza kompleksowy przegląd finansów klienta przynajmniej raz na pół roku, a kolejne 30 % raz w kwartale.
Wyzwania i przyszłość branży
Doradcy wskazują na dynamicznie zmieniające się otoczenie finansowe. 69% badanych przyznaje, że trudniej jest dziś przewidzieć zachowania rynku niż pięć lat temu, ale aż 46% uważa, że najlepsze czasy dla inwestycji dopiero nadejdą.
Co zdaniem doradców mogłoby poprawić sytuację w Polsce? 75% z nich wskazuje na potrzebę wprowadzenia zachęt podatkowych, które zwiększyłyby skłonność Polaków do inwestowania. Jednocześnie tylko 22% ocenia obecne rozwiązania podatkowe jako sprzyjające inwestorom.
Polacy wciąż mają wiele do zrobienia w kwestii dbania o swoje finanse – zaledwie 32% doradców uważa, że klienci świadomie podchodzą do oszczędzania i inwestowania.
Technologia – przyszłość doradztwa finansowego
Aż 69% doradców przewiduje, że Polacy coraz częściej będą korzystać z platform online do inwestowania. Jednocześnie 75% uważa, że rozwój technologii ułatwia i przyspiesza ich pracę. Mimo to tylko 25% doradców twierdzi, że klienci są gotowi płacić za usługi doradcze.
37% doradców uważa, że minusem w ich pracy jest brak odpowiednich rozwiązań systemowych wspierających ich pracę.
Zadowolenie i rozwój – najważniejsze wartości
Wśród doradców finansowych widać wysoki poziom satysfakcji z pracy – 78% z nich deklaruje zadowolenie z wykonywanego zawodu. Kluczowe pozostaje także ciągłe doskonalenie – aż 92% badanych stale poszerza swoją wiedzę w zakresie inwestycji i rynków finansowych.
Doradcy zgodnie podkreślają potrzebę uznania rynkowych certyfikatów doradców finansowych– aż 97% z nich uważa to za kluczowy element rozwoju branży. Jednocześnie 48% badanych wskazuje brak możliwości doradzania Klientom związany z ryzykiem nieuprawnionego doradztwa jako utrudnienie w ich pracy.
Ważnym elementem pracy doradców jest etyka prowadzenia biznesu w usługach finansowych. Z takim stwierdzeniem zgadza się 45% uczestników badania.
Portret doradcy finansowego, który wyłonił się z badania, pokazuje profesjonalistę pełnego pasji, nastawionego na rozwój i nawiązywanie trwałych relacji z klientami. Przed nami wiele wyzwań, ale jeszcze więcej możliwości, by wspólnie budować przyszłość doradztwa finansowego w Polsce.
Jeszcze raz dziękujemy za podzielenie się swoimi doświadczeniami, opiniami i wartościami. Trzymamy kciuki za sukcesy, wierząc, że portret doradcy finansowego będzie wyraźnie rysował lekarza finansowego pierwszego kontaktu dla Klientów, którzy poszukują profesjonalnego partnera w trosce o swoje zdrowie finansowe.
Katarzyna Turmińska
Wolontariusz EFPA Polska