W numerze:

Krzysztof Pałac
Menadżer w Zespole Usług Doradczych Departamentu Bankowości Prywatnej Raiffeisen Polbank S.A.
Połykanie BAKCYLA

Felieton Krzysztofa Pałaca, Raiffeisen Polbank S.A.

…a więc siedzę przed salą i czekam. Wszystko wokół znajome, ale jednak trochę inne. Z zakamarków pamięci powracają obrazy korytarzy, zapach pasty do podłogi, widoku boiska z okna.

Siedzę i czekam, aż zadzwoni dzwonek i będę mógł wejść do klasy, aby poprowadzić swoją pierwszą lekcje w ramach programu BAKCYL. Lekcję w mojej dawnej podstawówce ( teraz jest tu gimnazjum i liceum). Nie byłem w niej od 25 lat.

Ale skąd się tam wziąłem?

Zgłosiłem się do BAKCYLA, ponieważ chciałem pomagać. Można to robić na różne sposoby, ale ja uznałem, że wolontariat skierowany do młodzieży gimnazjalnej to jest to! W ramach BAKCYLA przedstawiciele środowiska bankowego starają się przekazać młodym (a nawet bardzo młodym) ludziom podstawową wiedzę, która pozwoli im lepiej zrozumieć świat finansów, a tym samym uniknąć błędów, które, być może, popełnili ich rodzice.

Siedzę i czekam. Trochę się denerwuję, bo z gimnazjalistami mam raczej mało do czynienia. Co prawda nauczyciele gimnazjalni, przygotowujący wolontariuszy do szkolenia, zapewniali, iż są to miłe i rozsądne dzieciaki, ale przecież i ja byłem w ich wieku i wiem, jak to było.

Z rozmyślań wyrywa mnie dźwięk dzwonka. Czekam, aż wszyscy wyjdą. Wchodzę do sali, instaluję komputer z prezentacją i czekam. Do klasy wchodzą grupkami. Dzień dobry,  dzień dobry.  Jest gwarno i wesoło. Ciśnienie mi schodzi. Patrzę na twarze i wiem, że będzie dobrze.

Zaczynam!!!

Doświadczeni trenerzy wiedzą, że dobra atmosfera to połowa sukcesu, a więc na początek drobny żart.

- Dziękuję Wam za zaproszenie. Jest to dla mnie szczególne miejsce, bo w murach tej szkoły spędziłem osiem lat, a niewiele brakowało,  abym spędził ich tu dziewięć.

Według mojego przewidywania w tym momencie miała nastąpić salwa śmiechu.

Niestety. Po twarzach „moich” gimnazjalistów widzę, że ten żart nie tylko ich nie rozśmieszył,  ale w ogóle go nie zrozumieli.  Mimo wszystko nie jest źle – myślę.

Rozkręcają się przy „MILIONERACH” . Okazuje się, że znają odpowiedzi na wszystkie pytania. Prezentacja idzie gładko, pojawiają się pytania z sali, w niektórych oczach widzę zainteresowanie. Pełen sukces, więc … pora na kolejny dowcip.

- Jak wiecie, tylko pieniądze kończą się szybciej niż weekend.

…..i  znowu nic. Dlaczego oni się nie śmieją???

Mimo tych drobnych momentów zwątpienia, lekcję doprowadziłem do końca. Generalnie jestem z niej bardzo zadowolony. Część uczestników była zainteresowana tematem, choć dla pozostałych rozmowa o finansach, a zwłaszcza o emeryturze, to była, jak wyczułem, kompletna abstrakcja. W sumie, trudno się dziwić. Kto w wieku 15 lat myśli o emeryturze? Z drugiej jednak strony, patrzę na wielu moich rówieśników, którzy mimo tego, że mają już czterdziestkę na karku, także o emeryturze nie myślą. Dlatego stoję na stanowisku, że programy takie jak BAKCYL są potrzebne. Nawet jeśli tylko jednej  z osób będących na sali zapali się w głowie przysłowiowa lampka i wchodząc w dorosłość odpowiedzialnie zacznie planować swoje finanse, oznacza to, że było warto.

Warto także trochę lepiej niż ja przygotowywać się do spotkań z młodzieżą. Mimo, iż nadal uważam, że moje dowcipy były zabawne, już nigdy nie opowiem ich nastolatkom.


Projekt Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży, BAKCYL, przygotowany przez Warszawski Instytut Bankowości na 20-lecie działalności, jest przykładem społecznie odpowiedzialnego współdziałania całego sektora bankowego na rzecz podniesienia poziomu wiedzy finansowej młodego pokolenia Polaków.

BAKCYL, oparty na zaangażowaniu pracowników banków w roli trenerów wolontariuszy, ma na celu przybliżyć młodym ludziom zasady praktycznej bankowości, jakimi powinni się kierować u progu dorosłości i świadomego decydowania o swoich finansach i przyszłej kondycji ekonomicznej. BAKCYL czerpie inspirację z podobnych projektów, jakie były realizowane z powodzeniem w kilku krajach europejskich, a także z dorobku różnorodnych projektów edukacyjnych inicjowanych przez niektóre banki i ich fundacje.

Projekt realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej. Patronami projektu jest Związek Banków Polskich i Ministerstwo Finansów. EFPA Polska jest partnerem projektu.

W pierwszej edycji BAKCYLA uczestniczyli pracownicy 11 banków:

  • Bank Gospodarstwa Krajowego i Fundacja im. Jana Kantego Steczkowskiego
  • Bank BGŻ SA
  • Bank Ochrony Środowiska SA
  • Bank Pekao SA
  • BRE Bank SA
  • Bank Spółdzielczy w Płońsku
  • Bank Spółdzielczy w Pruszkowie
  • Citi Handlowy i Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy
  • Polski Bank Spółdzielczy w Ciechanowie
  • Raiffeisen Polbank
  • Warszawski Bank Spółdzielczy

Wolontariuszami byli m.in. Certyfikowani Doradcy Finansowi EFPA.